Werk

Storytelling voor een onvergetelijke en authentieke ceremonie

Verhalen worden al sinds het begin van de mensheid aan elkaar doorgegeven, maar wat maakt nu een goed verhaal dat je raakt en blijft hangen? Het antwoord op die vraag: storytelling. Wat is storytelling en waarom is dat de perfecte methode om tot een onvergetelijke ceremonie te komen? Ik leg je alles uit over deze vertelvorm in deze blog.

Inspelen op de verbeelding

Je hoort, leest en ziet de term storytelling tegenwoordig vaak voorbij komen. Het is hip. En dat is niet zonder reden. Het is namelijk de juiste manier om een boodschap zo te brengen dat je iets teweeg brengt bij de doelgroep. Je wilt dat mensen emoties voelen bij de woorden die je uitspreekt. Storytelling speelt in op de verbeelding en de luisteraar moet dus het beeld dat je beschrijft voor zich zien. Dan komt het pas echt goed binnen. Mensen vergeten vaak wat je precies hebt gezegd, maar ze onthouden wel hoe ze zich voelden door je woorden.

Mensen vergeten wat je precies hebt gezegd, maar onthouden hoe ze zich voelden

De aandacht trekken

Storytelling helpt om een goed verhaal te maken, maar wat maakt iets een goed verhaal? Laten we beginnen bij het begin. Een verhaal dat bestaat uit ‘en toen’ is vaak niet interessant voor de doelgroep. En toen gebeurde dit, en toen gebeurde dat, en toen gingen ze trouwen. Saai! Het werkt ook niet goed om te beginnen met de eerste ontmoeting als startpunt van het verhaal. Nog saaier! Het werkt veel beter als je begint met de belangrijkste boodschap van het hele verhaal. Dan heb je meteen de aandacht van je publiek. In de rest van je verhaal kun je dan met de verschillende anekdotes bewijzen waarom dat de belangrijkste boodschap is.

De kracht van het sprookje

De kracht van storytelling gaat verder dan de volgorde. De kracht zit in de opbouw, samenhang en thema van het verhaal. Denk maar eens na over alle sprookjes die je in je kinderjaren hebt gehoord of gelezen. Er is een hoofdpersoon die leeft in een bepaalde wereld, dan gebeurt er iets ergs, de hoofdpersoon moet op reis/avontuur om iets te bereiken en uiteindelijk loopt het altijd goed af. Die opbouw is min of meer gelijk in ieder sprookje en dat klinkt saai, maar al die verhalen zijn wel ergens blijven hangen in je geheugen. Het beste bewijs dat deze vertelvorm werkt!

Identificeren met de hoofdpersoon

Storytelling gaat daarom niet alleen over wat je vertelt, maar over hoe je het vertelt. Het gaat niet over dat het stel goed bij elkaar past, maar waaruit blijkt dat ze goed bij elkaar passen. Het is de techniek om losse anekdotes samen te brengen, waardoor het een oprecht en authentiek verhaal wordt. Storytelling geeft richting aan het verhaal en maakt het identificeerbaar of herkenbaar. Die herkenbaarheid is belangrijk, want het moet door mijn verhaal moet het lijken alsof ik het stel al jaren ken zoals alle gasten ze kennen en herkennen. En door het juiste thema te kiezen, ontstaat een persoonlijk liefdesverhaal waarin jullie de hoofdpersonen zijn.

Storytelling gaat niet alleen over wat je vertelt, maar over hoe je het vertelt

Zoetsappig liefdesverhaal

Dat zijn heel veel woorden om duidelijk te maken wat het is, maar hoe werkt dat bij een ceremonie? Ik krijg altijd een beetje gekke gezichten als ik tijdens de kennismaking uitleg dat ik werk met storytelling om een persoonlijk liefdesverhaal te krijgen. Je ziet de bruidegom dan vaak twijfelen, want die wil meestal geen zoetsappig liefdesverhaaltje horen. De bruid knikt heftig en ziet zichzelf al in een prinsessenjurk als Assepoester, terwijl de bruidegom volledig afdwaalt. Niks voor hem, al dat mierzoete geneuzel. Dat begrijp ik natuurlijk goed en dus leg ik het altijd uit met een voorbeeld.

Prikkel de zintuigen

Storytelling gaat verder dan vertellen waar het stel elkaar de eerste keer zag, maar je creëert een beeld waarin de luisteraars zich ook in die herinnering kunnen inleven. Ik kan natuurlijk benoemen dat het stel elkaar tegenkwam op een festival, maar het begint pas echt te leven als ik vertel over dat festival. Wat was er te zien, te horen, te voelen? ik prikkel de zintuigen. Hoe ging dat eerste contact, waarom ging dat heel soepel of was er juist iets waardoor het misschien niet zo goed ging? En wat deed het stel om het dan juist wel elkaars interesse te krijgen?

De weg ernaartoe

Bij sprookjes leeft iedereen altijd nog lang en gelukkig. Dat weet je voordat je aan het sprookje begint. Het einde is daarom niet interessant, het gaat om de weg naar dat einde toe. En met storytelling maak je die weg spannend, interessant, verrassend en bijzonder. Dat het stel gaat trouwen is duidelijk, dat hoef ik niet te vertellen. Ik maak het juist duidelijk waarom dat de perfecte keuze is. En dat wil natuurlijk iedereen horen én beleven.

Ben je overtuigd van de kracht van storytelling voor jouw ceremonie? Ik kom graag naar jullie luisteren om jullie liefdesverhaal te mogen vertellen. Ja, ik wil.

Michiel

Michiel de Ruijter is de oprichter van Ruijterlijk. Hij heeft als voormalig journalist, PR-adviseur en tekstschrijver veel ervaring met het maken en delen van verhalen. Dat combineert hij tot zijn functie als ceremoniespreker

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *